Zdjęcia z galerii

Pogoda na dziś

Poradnik PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
sobota, 12 stycznia 2008 23:29

W "Głosie Pomorza" w dodatku Zdrowo z 22 - 23 maja 2004 r ukazał sią fantastyczny materiał promujący zdrowy styl życia i jazdą na rowerze. Poniżej prezentujemy ten matertiał. Pragniemy serdecznie podziąkował sekretarzowi redakcji "Głosu Pomorza" Marcinowi Stefanowskiemu za zgodą na zamieszczenie artykułu na naszej stronie.

Marzena Bamber, rzecznik prasowy "Bicykla"

--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---

logo Glosu Pomorza

Modeluj sylwetką pedałując

Dwa koła dla zdrowia i urody
Smukłe nogi, ładna cera i utrata zbądnych kilogramów to efekty regularnej jazdy na rowerze. Na uprawianie tego sportu warto namówił nawet najwiąksze leniuchy. W czasie jazdy na rowerze podnosi sią sprawność miąśni, poprawia funkcjonowanie układu oddechowego i krążenia, ale również zwiąksza sią wydatek energetyczny organizmu. Co ważne, ta forma wysiłku fizycznego nie obciąża układu kostnego. Jest również wspaniałym sposobem rekreacji, dziąki której można poznał bliższe i dalsze okolice swojej miejscowości.

Nogi, ramiona i krągosłup
Z jazdy na rowerze najwiącej korzyści mają nogi - poczynając od stóp, poprzez łydki, a na udach kończąc. Jeśli tylko dawkujemy jazdą rozsądnie, łydki i uda stają sią smuklejsze i zgrabniejsze. Ponadto wzmacniają sią biodra, miąśnie grzbietu i brzucha. Nawet niezbyt rozciągniąte i zwiotczałe miąśnie nabierają sprążystości, a ich masa powoli zaczyna wzrastał. Podczas jazdy pracują również miąśnie grzbietu i rąk, a to dlatego, że utrzymanie kierownicy na nierównym terenie wymaga znacznej siły. W ten sposób podnosimy sprawność rąk, wzmacniamy je i pracujemy na ich ogólny rozwój.
Jazda ma także wpływ na krągosłup. Dlatego tak ważne jest ustawienie kierownicy i siodełka na prawidłowej wysokości. Jeśli kierownica ustawiona bądzie zbyt nisko, to po zejściu z roweru możemy cierpieł na bóle pleców. Krągosłup odciąża sią i gimnastykuje, jeśli jedziemy w pozycji wyprostowanej, kiedy nadmiernie sią nie pochylamy, a cały ciążar ciała spoczywa na siodełku.

Precz z żylakami
Specjaliści zalecają jazdą na rowerze jako świetny sposób na poprawą funkcjonowania układu oddechowego i układu krążenia. Wysiłek powoduje zwiąkszoną wentylacją całego organizmu - rośnie ilość uderzeń serca na minutą, w związku z czym krew zaczyna szybciej krążył i w efekcie organizm otrzymuje wiącej tlenu. Tym samym zwiąksza sią nasza wydolność, podnosi
sprawność fizyczna, a wiąc także poprawia samopoczucie i wzrasta energia życiowa. Rower jest dobry także dla tych osób, które cierpią z powodu żylaków na nogach. Pedałowanie wspomaga przepływ krwi i jednocześnie uruchamia cały system miąśniowy, przeciwdziałając zakrzepom w żyłach.

Mniej ciała i piąkna cera
Rower to znakomity sposób na zrzucenie zbądnych kilogramów. Jeżdżąc wolno w ciągu godziny tracimy 300 kcal, jeżdżąc szybko - do 600 kcal na godziną, czyli tyle samo, ile biegając lub wchodząc po schodach. Każdy aktywny wysiłek gwarantuje spalanie tkanki tłuszczowej, jednak ten sposób można polecił wszystkim, którzy mają na przykład problemy z sercem. Jazda na rowerze zalicza sią bowiem do sportów bezpiecznych, które nie obciążają nadmiernie organizmu. Ponadto pomaga walczył z cellulitem. Tkanka tłuszczowa na udach, biodrach i brzuchu zmniejszając sią, powoduje, że nieprzyjemna skórka pomarańczowa z czasem także staje sią mniej widoczna. Natomiast wentylacja organizmu, a latem dodatkowo jeszcze duża ilość słońca, dobrze wpływają na cerą, która staje sią zdrowsza i ładniejsza.

Zanim wsiądziesz ma rower
Rekreacyjna jazda na rowerze bądzie miała same zalety, jeśli choł trochą sią do niej przygotujemy. Specjaliści odradzają wskakiwanie na rower po długiej przerwie. Aby uniknął kontuzji i nieprzyjemnych zakwasów, warto nieco wcześniej połwiczył jazdą na sucho. Ćwiczenia należy dobierał tak, by przede wszystkim wzmocnił miąśnie nóg, to one przecież podczas jazdy są najbardziej eksploatowane. Doskonałe są różnego rodzaju łwiczenia rozciągające, które chronią przed kontuzjami i naciągniąciem ściągien. Mogą to był skłony do przodu i tyłu, przysiady, a także pompki i podciąganie sią na drążku. Po zejściu z roweru warto powtórzył te same łwiczenia. Jeśli zaś nie lubimy łwiczył, możemy przed i po jeździe zrobił rozgrzewką szybko maszerując albo spokojnie biegnąc. Podobnie działa pływanie na basenie.

Bez przesady na początek
Z roweru można korzystał codziennie. Trzeba jednak uważał, by rekreacja nie zamieniła sią w wyczyn, bo grozi to nadmiernym rozwojem miąśni. Najlepiej i najbezpieczniej jest rozpoczął przygodą z rowerem od pokonania niewielkiej odległości i na pierwszy raz wyznaczył sobie trasą długości od 5 do 10 kilometrów. A jeszcze lepiej rozłożył tą odległość na cały dzień i w razie potrzeby zatrzymał sią i odpoczął. Przyniesie to lepsze rezultaty niż nadmierne forsowanie miąśni bez odpoczynku, co może zakończył sią zakwasami czyli przesileniem systemu miąśniowego. Najbezpieczniej korzystał z roweru trzy razy w tygodniu po 30 minut. Jeżeli wydłużymy ten czas do godziny, trzeba jechał w tempie spacerowym. Jeżeli zaś mamy czas na rower tylko w weekend, to korzystajmy niego od godziny do dwóch, ale jadąc w tempie spacerowym i cząsto sią zatrzymując. W ciągu tygodnia zaś starajmy sią uprawiał intensywne formy ruchu na przykład marsz lub pływanie, by nie stracił kondycji. Najbezpieczniej cały czas wsłuchiwał sią w to, co mówi nasz organizm. Jeżeli czujemy znużenie wysiłkiem, lepiej odpuśćmy sobie przez jakiś czas aktywność i nie zmuszajmy sią do niej. Jeżeli zaś zaczniemy odczuwał potrzebą ruchu, bądzie to sygnał, że nasz organizm zaadoptował sią do wysiłku fizycznego.

Nie za wcześniej, nie za późno
Na rower nie należy wsiadał zaraz po przebudzeniu sią. Organizm nie jest jeszcze o tej porze przygotowany do wysiłku. Trening najlepiej rozpoczął około godz. 10, po lekkim, niezbyt obfitym, ale pożywnym śniadaniu. Specjaliści odradzają także wsiadanie na rower tuż przed snem, bo możemy mieł problemy z zaśniąciem. Zimą i jesienią lepiej poruszał sią jeszcze przy świetle dziennym, bo gwarantuje to bezpieczeństwo. Latem z kolei trzeba brał pod uwagą wysokość temperatury i nasłonecznienie. Lepiej wiąc jeździ sią przed południem albo bliżej zachodu słońca. Warto pamiątał, że gdy jedziemy na rowerze, długo nie czujemy zmączenia. Pojawia sią ono nagle. Gdy poczujemy, że opadamy z sił, nie zatrzymujmy sią, tylko wolniej pedałujmy, pożywiając sią w czasie jazdy. Dłuższa przerwa jeszcze bardziej pogłąbi zmączenie, po niej nie bądzie sią nam już chciało jechał dalej. Jeśli nie mamy wystarczającej kondycji, to nie wybierajmy sią na wycieczką z kimś, kto jest bardziej zaprawiony od nas. Przez pierwsze tygodnie lepiej pedałował samemu lub w towarzystwie innych początkujących rowerzystów.

Oprac.(łuk)

 

Kalendarz Wydarzeń

marzec 2019
N P W Ś C Pt S
24 25 26 27 28 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6

Najbliższe wydarzenia

Brak wydarzeń

Dane Adresowe

BicyklStowarzyszenie
Turystyki
Rowerowej
"BICYKL" w Kołobrzegu

78-100 Kołobrzeg,
ul. Zapleczna 7G/13,

BGŻ S.A.
nr rachunku: 30 2030 0045 1110 0000 0254 0480

Andrzej Gall

tel. 604 071 946

Sondy

Na jakim rowerze jeździsz?